Havlíčkovy sady

Tuto hru jste již hrál(a)

Havlíčkovy sady, kterým většina návštěvníků neřekne jinak než Grébovka, jsou parkem anglického typu, ve kterém si na své přijde každý. Zakladatel parku, Moritz Gröbe, zde před více než 150 lety zamýšlel vybudovat pro svoji početnou rodinu „ráj na zemi“. Později od jeho potomků park s vilou zakoupilo město Královské Vinohrady, nazvalo ho po Karlu Havlíčkovi Borovském a dalo k užívání veřejnosti. I dnes si tuto „zelenou perlu Vinohrad“ můžeme užít všichni. Dětem jsou k dispozici dvě hřiště, pro cvičení venkovní fitness, můžeme se procházet a obdivovat architekturu parku a Gröbeho vily s výhledem, Pavilon, či Viniční altán. Dopřát si lze víno ze zdejší vinice, nebo si užít kouzlo unikátní a tajemné umělé jeskyně Grotta. V tomto putování se dozvíte něco o historii parku a zajímavých místech, která se zde nacházejí. Poznávání bude spojeno s příběhem. Budete pomáhat pochytat zvířata z někdejšího Vivária, která se rozutíkala po celém parku. To se vám podaří, když splníte úkoly na jednotlivých zastávkách.

Informace o trase

• 10 zastávek
  • Délka 1,6 km
  • Přibližná doba trvání: 1 hodina.
  • Na trase budete plnit úkoly dvojího typu:
    (A) odpovědi na otázky k navštívenému místu
    (B) úkoly související s příběhem k tomuto parku

Hodnocení

• Za správné odpovědi můžete získat až 100 bodů (10 na každé zastávce)
  • Počet získaných bodů můžete sledovat průběžně. Je uveden i v závěrečném hodnocení po ukončení vaší hry.
  • Účastníci, kteří do 31. 12. 2023 získají 80 bodů a více, budou zařazeni do slosování o věcné ceny. Trasu však bude možno procházet a hrát i poté.

Doporučujeme

• Využijte informace z Encyklopedie Prahy 2. Přečtěte si hesla zobrazovaná k tématu Havlíčkovy sady.
  • Prohlédněte si i informace, na něž vedou odkazy v popisu jednotlivých zastávek na trase (Mohlo by vás zajímat).

Trasu připravila Městská část Praha 2 ve spolupráci s Loxper.

S chytrým telefonem nebo s papírem v ruce?

I papír lze užít jen jako pomůcku pro on-line účast ve hře. V příloze sice najdete ke stažení dokument se zastávkami a otázkami, který si můžete vytisknout na cestu. Avšak s chytrým telefonem nebo s tabletem máte na cestě hned přístup k více informacím. Pokud půjdete přeci jen s papírem v ruce, doporučujeme: registrujte se třeba až po návratu a vyplňte své odpovědi doma u počítače. Proč? Dozvíte se více o zastávkách a zajímavostech v okolí, budete moci využít nápovědu, hned se dozvíte, zda vaše odpovědi jsou správné, kolik jste získali bodů a jak si stojíte v porovnání s ostatními účastníky. Pokud papírový formulář odevzdáte v infocentru Úřadu MČ Praha 2, máte šanci dozvědět se vaše výsledky až po ukončení soutěže.

Máte raději mobilní aplikaci? Trasu naleznete i v nabídce společnosti Loxper mezi procházkami, které můžete projít bezplatně.

Seznam a mapa herních bodů

Objevujte! Poznávejte! Bavte se!

2. Horní Landhauska a dětské hřiště
Nápověda:

Jak se sem dostanete: Trasu začínáme u vstupní brány do parku pár kroků pod křižovatkou ulic Rybalkova a U Havlíčkových sadů. Na vstupní bráně si přečtěte text na pamětní desce, který pojednává o historii parku. Za bránou je hned první zastávka.

Horní Landhauska a dětské hřiště
3. Gröbeho vila a výhled
Nápověda:

Jak na další zastávku: Ústřední stavbu parku, Gröbeho vilu, máte stále na dohled. Vydejte se k ní, je to jen pár kroků. Vila je zajímavá ze všech stran, ale výhled z terasy za vilou opravdu stojí za to.

Gröbeho vila a výhled
4. Umělá jeskyně Grotta
Nápověda:

Jak na další zastávku: Vydejte se kousek zpět po cestě tvořící půlkruh před vilou. Na křižovatce cest vystupujících z půlkruhu se dejte mezi zídkami s balustrádou vlevo po horní cestě. Cesta se mírně svažuje a stáčí vlevo. Dojdete po ní k jezírku s fontánou a sochou Neptuna na prostranství před umělou jeskyní zvanou Grotta. Zde je další zastávka.

Umělá jeskyně Grotta
5. Jezírko a Klotildina vyhlídka
Nápověda:

Jak na další zastávku: Od Grotty ujděte pár kroků dál po cestě, po níž jste sem přišli. Vpravo odbočuje schodiště, které vás přivede k dalšímu velmi zajímavému místu, k jezírku s vodopádem. Projděte se kolem něj, stojí to za to. U cesty nad jezírkem, nedaleko brány do ulice U Havlíčkových sadů, najdete na zdi parku malou cedulku. U ní je další zastávka.

Jezírko a Klotildina vyhlídka
6. Lavička Petra Muka
Nápověda:

Jak na další zastávku: Vydejte se dolů a přejděte cestu, kterou jste přišli ke Grottě. Uvidíte schody vedoucí dolů k odpočinkovému místu ve tvaru kruhu. Sejděte sem. Najdete zde několik laviček. Jedna z nich má cedulku se jménem zpěváka Petra Muka.

Lavička Petra Muka
7. Viniční altán
Nápověda:

Jak na další zastávku: Pokračujte kousek směrem ke Gröbeho vile, ale na cestě pod ní zahněte doprava. Minete schody vedoucí dolů podél vinice a dojdete k Viničnímu altánu.

Viniční altán
8. Mariina lípa
Nápověda:

Jak na další zastávku: Od Viničního altánu sejděte po schodech podél vinice dolů a na křižovatce cest zahněte vpravo. Je to kousek zpátky do kopce, ale brzy přijdete ke schodišti vedoucímu doleva k bráně, jež je ve zdi lemující park. Je to průchod do sousedního parku Perucká stráň. Před branou stojí lípa a na malé cedulce na zdi si o ní něco přečtete.

Mariina lípa
9. Dolní Landhauska
Nápověda:

Jak na další zastávku: Vraťte se dolů a vydejte se po cestě vedoucí spodní částí Havlíčkových sadů směrem k bráně do Vršovic. Přijdete k opěrné zdi lemující terasu pod vinicí a o pár metrů dále k budově, které se říká Dolní Landhauska.

Dolní Landhauska
10. Hřiště U Štiky
Nápověda:

Jak na další zastávku: Vyjděte schodištěm vedoucím skrz opěrnou zeď na terasu nad Dolní Landhauskou. Najděte schody odbočující z cesty kolem terasy. Jděte po nich nahoru a za chvíli budete mít po pravé ruce dětské hřiště U Štiky. To je další zastávka.

Hřiště U Štiky
11. Pavilon
Nápověda:

Jak na další zastávku: Od hřiště U Štiky se vydejte po cestě do kopce. Projdete kolem Sklepu Grébovka, kde si můžete každý pátek zakoupit víno pěstované přímo na zdejších vinicích. Samozřejmě, pouze dospělí. Vyjděte na horní terasu a dejte se doleva. Nízké, převážně dřevěné stavbě v blízkosti Gröbeho vily se říká Pavilon a je v ní kavárna stejného jména. Toto je poslední zastávka na naší trase a můžete se zde i občerstvit.